Hrisca

hrisca

Semintele de hrisca sunt aromate si usor dulcegi. Ele pot fi consummate crude, fierte sau prajite, simple sau in amestec cu alte alimente, sau ca faina, de asemenea in numeroase combinatii.
Faina de hrisca, inchisa la culoare (mai putin rafinata), da o savoare speciala. Se pastreaza in cutii inchise, la loc racoros si uscat. Faina de hrisca rezista cateva luni daca este pastrata la frigider.
Semintele de hrisca contin circa 10% proteine, formate in special din globulina si gluteina, continand numerosi aminoacizi, dintre care arginina, lizina, histidina, cisteina, triptofanul etc.; grasimi cca 3%; substante extractive neazotate (amidon, zaharoza si dextrina; celuloza cca 10%; saruri minerale: Ca, K, Na, P, Mg, Fe etc. si vitamine: P, B1, B2, B3, B5, E.
Continutul in minerale este de asemenea ridicat: fier, zinc, seleniu.
Din punct de vedere terapeutic hrisca este un bun protector al fragilitatii vasculare. Ea ajuta in combaterea sangerarilor nazale. Ea are o extraordinara calitate: intareste vasele subtiri de sange la nivel local.
Hrisca contine mai mult calciu decat graul si este bogata in lisina, un aminoacid pe care organismul uman nu-l produce. Cei care sunt alergici la grau pot beneficia de aceasta alternativa.
Hrisca influenteaza procesul de toleranta al glucozei; este in acest sens o sansa si pentru diabetici. Altfel spus, la consumatorii de hrisca, nivelul de glucoza se mentine in limite normale.
Ceaiul de hrisca reduce umflaturile si edemele.
Prepararea:
Inainte de a fi preparata, hrisca se pune la inmuiat. Se spala foarte bine inainte de inmuiere. Se lasa in apa, care se schimba des, 24 de ore. Se fierbe la foc mic.
Pentru o gatire rapida, se spala in mai multe ape si se pune la fiert o parte de hrisca la doua parti de apa (plus sare si unt). Dupa ce da in clocot se micsoreaza focul si se lasa sa fiarba acoperita circa 20 de minute. Apoi se inchide focul si se acopera vasul cu un prosop umed, 15-20 minute.
Se poate manca si prajita: se pune in tigaie, cu un pic de apa si sare, si se lasa pe foc pana devine crocanta.
Puteti pregati hrisca dupa aceeasi reteta ca si pilaful. Se prajesc semintele inainte sa se fiarba. Pilaful de hrisca are un gust fin, usor dulce.

<< Back                                                                                                     HOME

Share on Facebook
Powered by Terapii Naturiste | Designed by: Terapii Naturiste